Riga Crypto si lapona Enigel, Ion Barbu - tema si viziunea despre lume

            In sens larg, modernismul reprezinta o tendinta in arta si literatura secolului al XX-lea, caracterizata prin negarea traditiei si prin impunerea unor noi principii de creatie. Promotorul modernismului romanesc este Eugen Lovinescu, critic literar. Eugen Lovinescu sustine teoria imitatiei preluata de la psihologul francez Gabriel Torde. Potrivit acestei teorii popoarele evoluate exercita o influenta benefica asupra celor mai putin evoluate: mai intai se adopta prin imitatie forme ale civilizatiei superioare, apoi se stimuleaza crearea unui fond prorpiu. Strans legata de teoria imitatiei este principiul sincronismului, care inseamna acceptarea schimbului de valori intre culturi, acceptarea elementelor care confera noutate stilului. Trasaturile poeziei moderniste sunt: subiectivitatea discursului liric, ermetismul, expresivitatea limbajului este generata de aparitia metaforei revelatorii si modelul de versificatie divers.
           Opera "Riga Crypto si lapona Enigel" este un poem modern. Acest text se incadreaza in ideologia modernista deoarece regasim trasaturi specifice. O prima trasatura este imbinarea genurilor literare, amintind de poemul "Luceafarul". De altfel, Ion Barbu afirma despre opera sa ca este un "Luceafar" intors (rolurile se inverseaza, elementul superior fiind in "Luceafarul" principiul masculin, iar in "Riga Crypto si lapone Enigel" principiul feminin). O alta trasatura modernista este ambiguitatea regasita in text.
           Tema principala a poeziei o reprezinta iubirea ca modalitate de cunoastere a lumii. Viziunea despre lume a autorului reflecta incompatibilitatea dintre cele doua lumi, principiul feminin facand parte din regnul animal, iar principiul masculin din regnul vegetal.
           Viziunea despre lume este ilustrata inca din rama povestirii in care cititorul este initiat intr-o poveste a unei nunti esuate. Poemul exprima conceptia autorului despre relatia dintre iubire si cunoastere. Deoarece apartin unor regnuri diferite, cele doua personaje vad iubirea in mod diferit. Daca pentru Enigel calea catre absolut o reprezinta iubirea pentru soare, pentru Crypto iubirea este una comuna.
           O prima secventa poetica relevanta pentru tema si viziunea despre lume este aceea in care este prezentat regele Crypto in mediul sau, stapan al lumii vegetale, dar cu insusiri umane. Ghioceii si toporasii il fac "sterp" si "naravas" din cauza incapacitatii sale de a inflori, adica de a se implini prin atingerea unui ideal, acela al cunoasterii prin iubire. O a doua secventa relevanta este aceea in care se surprinde portretul laponei Enigel, gingasa, fermecatoare, delicata, venita din nordul inghetat. Ea conduce turmele de reni, ceea ce denota forta, demnitate, iar mersul catre sud sugereaza aspiratia catre soare, deci catre implinirea unui ideal, anume spiritualitatea.
           Titlul este construit printr-un raport de coordonare intre numele celor doi protagonisti, dupa modelul noilor povesti de iubire din literatura universala, numai ca ii situeaza pe eroi de la inceput in lumi diferite. Substantivul "Riga" Sugereaza un spatiu oriental, exotic, in timp ce "lapona" trimite la un spatiu nordic. Membrii cuplului, antagonici, prin apartenenta la regnuri diferite, reprezinta personaje exceptionale, Crypto fiind "sterp" si "naravas", iar Enigel "prea cuminte". In acest fel, titlul sugereaza iubirea imposibila avand in vedere lumile diferite de care apartin eroii.
           Incipitul este reprezentat de primele patru strofe in care apare o invocatie a menestrelului, artistul ambulant medieval, "trist si aburit", solicitat la sfarsitul unei nunti reala sa reia povestea dragostei esuate dintre Crypto si Enigel, pe care o mai spusese la o alta nunta. Caracterul repetabil al povestii ii accentueaza importanta, deoarece deschide portile cunoassterii prin intermediul imaginatiei.
            Motivele poetice contribuie la ilustrarea temei. Motivul soarelui, care este motivul central al poemului, reprezinta idealul laponei Enigel, ultima treapta a initierii, semnificand puritatea absoluta, in contrast cu idealul regelui Crypto care aspira spre o implinire instincutala. Motivul nuntii vazuta ca o proba a initierii in tainele lumii este un alt simbol dominant al baladei. Nunta umana din primele patru strofe este una implinita deoarece membrii cuplului apartin aceleasi trepte a evolutiei, pe cand nunta povestita esueaza datorita incompatibilitatii dintre regnuri.
             Un sistem complex de opozitii se realizeaza in simboluri importante ale textului poetic. Soare - umbra sunt termenii opozitiei prin care identificam raportarea diferita a protagonistilor la cunoastere. Crypto vietuieste in spatiul umed si germinativ al umbrei, unde "numai carnea creste" pe cand Enigel paraseste Nordul inghetat, care si-a epuizat resursele in ceea ce o priveste. O alta relatie de opozitie se remarca inca din titlu, la nivelul protagonistilor si se distribuie pe trei directii" nonuman - uman, masculin - feminin, regal - comun.
              Versurile au masura variabila, de la cinci la noua silabe, iar rima este o imbinare savanta intre rima incrucisata, imbratisata si monorima dupa cum si strofele sunt inegale, avand intre patru si sapte versuri.
               In opinia mea, accentul in aceasta balada cade pe antagonismul slab - puternic: inlocuind ideea impusa in literatura ca dragostea este un miracol in sine, poetul prezinta drama incompatibilitatii si legea nemiloasa a iubirii.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Luceafarul, Mihai Eminescu Tema si viziunea despre lume

Morometii - Marin Preda -viziunea despre lume-