Morometii - Marin Preda -viziunea despre lume-
Realismul este un curent literar
aparut ca o reactie impotriva romantismului si promoveaza redarea cat mai
exacta a realitatii prin intermediul unor detalii numeroase, prin stabilirea
clara a timpului si spatiului in care se petrece actiunea, prin transformarea
personajelor in tipologii si prin preferinta pentru tema familiei.
Opera literara "Morometii" de Marin Preda este un roman realist si social. Opera se incadreaza in curentul realist prin redarea obiectiva a faptelor de catre un narator obiectiv, omniscient si omniprezent, prin crearea unei tipologii determinate istoric si social, aspectul social al prezentarii vietii rurarele interbelice si prin structura circulara a primului volum.
Opera literara "Morometii" de Marin Preda este un roman realist si social. Opera se incadreaza in curentul realist prin redarea obiectiva a faptelor de catre un narator obiectiv, omniscient si omniprezent, prin crearea unei tipologii determinate istoric si social, aspectul social al prezentarii vietii rurarele interbelice si prin structura circulara a primului volum.
Romanul aduce in prim
plan destramarea unei familii de tarani din satul Silistea Gumesti. Aceasta
tema se impleteste cu altele care nuanteaza fresca vietii rurale de dinaintea
si de dupa cel de-al doilea razboi mondial. Titlul "Morometii"
plaseaza tema familiei in centrul romanului, insa evolutia si criza familiei
sunt simbolice pentru transformarile din satul romanesc al vremii, astfel ca
romanul unei familii este si un roman al deruralizarii satului. O alta tema
este criza comunicarii, absenta unei comunicari reale intre Ilie Moromete si
familia sa. Tema timpului viclean, nerabdator, relatia individ-istorie
nuanteaza tema sociala.
Conceptia lui Marin Preda este
aceea ca autorul realist trebuie sa realizeze o opera care sa nu vorbeasca
despre ea insasi, ci despre om.
Un prim episod ilustrativ pentru tema si viziunea despre lume este cel in
care se prezinta cina familiei Moromete din tinda casei Morometilor in jurul
mesei joase, neschimbate de ceva vreme, desi familia se marise dupa a doua
casatorie a lui Ilie. Scena surprinde un moment din existenta familiei
traditionale, condusa de un tata autoritar. Asezarea membrilor familiei la masa
dezvaluie adevaratele relatii dintre ei. Copiii din cea de-a doua casatorie
stau in jurul mamelor lor, pe cand cei trei fii din prima casatorie stau langa
usa de la intrare, gata oricand parca sa plece, semn de instrainare de noua
familie si al revoltei impotriva autoritatii paterne. Stand pe locul cel mai
inalt, Ilie ii domina pe toti, fiind cel care incearca sa tina familia unita.
O a doua scena semnificativa
este taierea salcamului. Simbolizand lumea veche, caderea salcamului nu numai ca
declanseaza revolta lumii inconjuratoare, fiind acompaniata de plansetele
femeilor din cimitirul apropiat, dar anunta si decaderea lui Moromete din viata
tihnita si patriarhala. Taierea salcamului inseamna descifrarea aceste lumi,
declansand instaurarea treptata a haosului in existenta rurala.
Titlul
este reprezentat de un substantiv propriu articulat care trimite la ideea de
familie. Insa, lecturand romanul, titlul isi dezvaluie valoarea de antifraza.
Morometii nu sunt altceva decat un grup de persoane care stau laolalta
sustinuti parca artificial de legatura de sange.
Romanul aduce in prim plan destramarea unei familii de tarani din satul Silistea Gumesti. Aceasta tema se impleteste cu altele care nuanteaza fresca vietii sociale de dinaintea si de dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial. Titlul "Morometii" aseaza tema familiei in centrul romanului, insa evolutia si criza familiei sunt simbolice pentru transformarile din satul romanesc al vremii, astfel ca romanul unei familii este si un roman al deruralizarii satului. O alta tema este criza comunicarii, absenta unei comunicari reale intre Ilie Moromete si familia sa. Tema timpului viclean, nerabdator, relatia dintre individ si istorie nuanteaza tema sociala.
Un triplu conflict va destrama familia lui Moromete. Primul este dezacordul dintre Ilie Moromete si cei trei fii din prima casatorie, Paraschiv, Nila si Achim, izvorat dintr-o modalitate diferita de a intelege lumea. Cei trei fii isi dispretuiesc tatal deoarece nu stie sa transforme in bani produsul economiei rurale, precum Tudor Balosu, care se adapteaza mai usor noilor realtii capitaliste. Cel de-al doilea conflict izbucneste intre Ilie Moromete si Catrina, sotia sa. Ilie vanduse in timpul secetei un pogon din lotul sotiei, promitandu-i in schimb trecerea case pe numele ei. De teama fiilor cei mari, care isi urau mama vitrega, Ilie amana indeplinirea promisiunii. Al treilea conflict este cel dinte Ilie Moromete si sora sa, Guica, care si-ar fi dorit ca fratele vaduv sa nu se mai casatoreasca pentru a doua oara. In felul acesta, Guica ar fi avut grija de gospodarie si de cresterea copiilor pentru a nu ramane singura la batranete. Faptul ca Ilie se recasatoreste si isi construieste o casa departe de locuinta ei, ii aprinde Guicai o ura impotriva lui pe care o va transmite celor trei fii mai mari. Guica are un impact negativ asupra nepotilor si va contribui la destramarea familiei. Un conflict secundar este cel dintre Ilie Moromete si Niculae, fiul cel mic. Baiatul isi doreste cu ardoare sa mearga la scoala, insa Ilie, care trebuie sa plateasca taxele, il ironizeaza si ii spune ca scoala nu aduce niciun beneficiu. Pentru a-si indeplini dorinta de a studia, baiatul se desprinde treptat de familie.
Perspectiva narativa obiectiva a naratorului se completeaza prin cea a reflectorilor( Ilie Moromete in primul volum si Niculae in cel de-al doilea volum) si a informatorilor care aduc informatii suplimentare despre ceea ce se petrece dincolo de prim-planul actiunii.
Romanul aduce in prim plan destramarea unei familii de tarani din satul Silistea Gumesti. Aceasta tema se impleteste cu altele care nuanteaza fresca vietii sociale de dinaintea si de dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial. Titlul "Morometii" aseaza tema familiei in centrul romanului, insa evolutia si criza familiei sunt simbolice pentru transformarile din satul romanesc al vremii, astfel ca romanul unei familii este si un roman al deruralizarii satului. O alta tema este criza comunicarii, absenta unei comunicari reale intre Ilie Moromete si familia sa. Tema timpului viclean, nerabdator, relatia dintre individ si istorie nuanteaza tema sociala.
Un triplu conflict va destrama familia lui Moromete. Primul este dezacordul dintre Ilie Moromete si cei trei fii din prima casatorie, Paraschiv, Nila si Achim, izvorat dintr-o modalitate diferita de a intelege lumea. Cei trei fii isi dispretuiesc tatal deoarece nu stie sa transforme in bani produsul economiei rurale, precum Tudor Balosu, care se adapteaza mai usor noilor realtii capitaliste. Cel de-al doilea conflict izbucneste intre Ilie Moromete si Catrina, sotia sa. Ilie vanduse in timpul secetei un pogon din lotul sotiei, promitandu-i in schimb trecerea case pe numele ei. De teama fiilor cei mari, care isi urau mama vitrega, Ilie amana indeplinirea promisiunii. Al treilea conflict este cel dinte Ilie Moromete si sora sa, Guica, care si-ar fi dorit ca fratele vaduv sa nu se mai casatoreasca pentru a doua oara. In felul acesta, Guica ar fi avut grija de gospodarie si de cresterea copiilor pentru a nu ramane singura la batranete. Faptul ca Ilie se recasatoreste si isi construieste o casa departe de locuinta ei, ii aprinde Guicai o ura impotriva lui pe care o va transmite celor trei fii mai mari. Guica are un impact negativ asupra nepotilor si va contribui la destramarea familiei. Un conflict secundar este cel dintre Ilie Moromete si Niculae, fiul cel mic. Baiatul isi doreste cu ardoare sa mearga la scoala, insa Ilie, care trebuie sa plateasca taxele, il ironizeaza si ii spune ca scoala nu aduce niciun beneficiu. Pentru a-si indeplini dorinta de a studia, baiatul se desprinde treptat de familie.
Perspectiva narativa obiectiva a naratorului se completeaza prin cea a reflectorilor( Ilie Moromete in primul volum si Niculae in cel de-al doilea volum) si a informatorilor care aduc informatii suplimentare despre ceea ce se petrece dincolo de prim-planul actiunii.
In opinia mea, tema fundamentala a romanului este cea
rurala, surprinzand existenta satului romanesc din Campia Dunarii intr-un
moment de destramare a civilizatiei traditionale romanesti, semnificativ fiind
delul in care se produce acest process in familia Morometilor. Aceasta tema
este completata de cea a relatiei omului cu timpul, cu istoria, satul fiind
surprins in momentul schimbarii randuiri sociale. Paternitatea, iubirea si
moartea completeaza aria tematica a romanului.
Atât?
RăspundețiȘtergereNu era complet, dar am adaugat acum partile lipsa
Ștergere